Liiketilamarkiisi on tärkeä osa yrityksesi ilmettä

Apollo-korimarkiisi-3

Antaako vanha ja haalistunut markiisisi kulahtaneen kuvan koko yrityksestä? Nyt on aika laittaa imago kuntoon uusimalla markiisi yritysilmeen mukaiseksi. Bonuksena myös suoja auringonpaahteelta, jota on toivottavasti tänä kesänä odotettavissa!

Markiisi viestii yrityksestäsi

Edustavan näköinen markiisi on usein ensimmäinen asia, johon kivijalkaliikkeesi tai liiketilojesi ohi kulkevat ihmiset kiinnittävät huomionsa. Tahdoit tai et, se välittää viestiä yrityksestäsi. Kummalta tahtoisit sen kuulostavan?

”Ei se ole niin justiinsa – huonompikin välttää. Kunhan jotain ikkunan suojana roikkuu.”

Vai:

”Me pidämme huolta siitä, että asiat tehdään tyylillä ja siististi. Samat periaatteet pätevät myös palvelussamme.”

Yrityksen markiisi on tärkeä osa brändimielikuvaa. Sillä saadaan näkyvyyttä ja luodaan imagoa. Markiisin tulisi noudattaa samaa tyyliä kuin yrityksen ilmeen kokonaisuudessaan ja viestiä samoja asioita. Näin asiakas tietää, mihin hän on tulossa. Markiisi olisi siis syytä uusia aina yrityksen ilmeen uusiutuessa, liiketilojen vaihtuessa tai viimeistään silloin, kun markiisi on päässyt huonoon ja epäedustavaan kuntoon.

Kuten muillakin markiiseilla, myös liiketilojen markiiseilla on myös tehtävä. Niiden ansiosta sisätilat eivät kuumene aurinkoisina päivinä epäinhimillisen kuumiksi, jolloin työskentely on miellyttävämpää ja asiakkailla on mukavampi olla. Häikäisykään ei pääse sisätiloissa häiritsemään.

Kaihdin Shop (vanhat markiisit)Kaihdin Shop (uudet markiisit)
Näin radikaalisti yrityksen ilme kohentuu pelkällä markiisin vaihdolla! Tervetuloa asioimaan entistä tyylikkäämpään myymäläämme Mannerheimintielle.

Millainen yrityksen markiisin pitää olla?

Käytännössä yrityksen markiisi on rakenteeltaan ja mekaniikaltaan samanlainen kuin kuluttajamarkiisi. Markiiseja on neljää mallia: terassimarkiiseja, nivelvarsimarkiiseja, ikkuna- eli sivuvarsimarkiiseja ja perinteisiä korimarkiiseja.

Värivaihtoehtoja markiiseihin on saatavilla runsaasti, joten yrityksen muuta ilmettä mukaileva sävy saadaan varmasti valittua. Värit ovat erinomainen keino herättää huomiota – erityisesti, jos liiketila meinaa muuten maastoutua harmaaseen betoniseinään tai sen halutaan nousevan paremmin esille asuinkerrostalon julkisivusta.

Kuvia, logoja ja tekstejä printtaamalla markiiseihin saadaan lisää yksilöllisyyttä. Printtejä suunniteltaessa kannattaa kuitenkin muistaa, että laadukas markiisi on pitkäikäinen. Siihen ei välttämättä kannata painattaa tekstiä tai mainoslausetta, joka seuraavana vuonna ei enää olekaan ajankohtainen. Yksinkertaisuus on yleensä viisain ratkaisu.

Markiisien painatukset onnistuvat kauttamme, kun asiakas toimittaa sitä varten painokelpoisen tiedoston. Kuvan on oltava vektorimuotoinen tai kuvasuhteen 1:1. Sen jälkeen me vastaamme markiisin valmistuksesta ja toimituksesta aina paikalleen asennukseen saakka.

Kannattaa myös muistaa, että markiisista voi tarvittaessa vaihtaa pelkän etulipan eli roikkuvan reunaosan. Jos markiisi on muuten hyväkuntoinen, etulipan vaihdolla saa tehtyä nopean ja edullisen kasvojenkohotuksen.

Mitä muuta pitää ottaa huomioon markiisin hankinnassa?

Omien toiveiden lisäksi yrityksen markiisien hankinnassa on huomioitava myös kaupunkikohtaiset ohjeistukset, jotka sääntelevät rakennusten julkisivuihin tehtäviä muutoksia. Esimerkiksi Helsingin ohjeistuksen mukaan sivurunkoisen markiisin ulottuma saa olla 90–100 cm ja pelkästään ylhäältä kiinnitetyn markiisin ulottuma 2 metriä. Markiisin alareunan korkeuden kadusta taas on oltava yleensä vähintään 2,5 metriä, jotta alta kulkemiseen jää riittävästi tilaa.

Oman kaupungin rakennusohjeista kannattaa siis ottaa selvää ennen markiisin hankintaa. Meiltä saa myös tarvittaessa apua niiden selvittämiseen.

Jos yrityksen liiketilat sijaitsevat kerrostalon alakerrassa, täytyy markiisien asentamiseen ja vaihtamiseen olla lupa taloyhtiöltä tai sen isännöitsijältä. Taloyhtiöltä saa tiedon siitä, millaisen markiisin talon kylkeen voi laittaa. Hyvä tapa hoitaa asia on pyytää meiltä uudesta markiisista havainnekuva ja toimittaa se taloyhtiön päättäjien katsottavaksi. Havainnekuvan tekemistä varten tarvitsemme uuden markiisin tietojen lisäksi kuvan kohteesta, johon se on tulossa.

Miltä sinun yrityksesi markiisit voisivat näyttää?

Tutustu markiisikankaisiimme ja niiden värivaihtoehtoihin täällä.

Jos kaipaat vielä lisää tietoa, ota yhteyttä meihin. Suunnitellaan yhdessä liiketilaasi sopivat, laadukkaat markiisit, joissa on huomioitu sekä toimivuus että tyylikkyys.

Niku Raatikainen
+358 400 603 381
niku.raatikainen@apollokaihdin.fi

Julkaistu kategoriassa Blogi.